• Säker betalning
  • Fri leverans
  • Enkel montering

Upp till 2000 kr i rabatt |

Senast reviderad: 2025-06-18

STOREHAUS – ALLMÄNNA VILLKOR

1. OM VÅRA ALLMÄNNA VILLKOR

1.1 Omfattning

Dessa allmänna villkor (”villkor”) avser förutsättningarna under vilka Storehaus (”vi” eller ”oss”) tillhandahåller produkter till dig (inklusive produkter som du beställer via vår hemsida https://www.storehaus.se/). Dessa villkor gäller för leverans av varor (tillsammans ”produkt” eller ”produkter”) utom där villkoren specifikt anger annorlunda. Villkoren gäller endast för konsumenter och inte för köp utförda av företag. Till undvikande av missförstånd gäller inte konsumentköplagen (2022:260) eller lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler för köp gjorda av företag. Till företag räknas även enskild firma.

1.2 Varför du ska läsa dessa villkor

Läs dessa villkor noggrant innan du beställer från oss. Dessa villkor berättar vilka vi är, hur vi kommer att tillhandahålla produkter till dig, hur du och vi kan ändra eller avsluta detta avtal, vad du ska göra om det finns ett problem samt annan viktig information.

1.3 Den senaste versionen av dessa villkor finns tillgängliga på vår hemsida

Vi kan komma att uppdatera våra allmänna villkor (men de villkor som gäller för din beställning kommer att vara den version som var gällande vid det datum då du skickade beställningen). Den senaste versionen av dessa villkor kommer att finnas tillgänglig på vår webbplats på https://www.storehaus.se/allmanna-villkor/i/132793649/. Efter lagd beställning skickas väsentlig information ut till dig skriftligen.

2. INFORMATION OM OSS OCH HUR DU KAN KONTAKTA OSS

2.1 Vilka vi är

Storehaus ägs och drivs av Polhus AB, med org.nr 556624-0296, ett bolag registrerat i Sverige med adress på Djäknegatan 31, 211 35 Malmö. Vi designar och säljer träförråd.

2.2 Kontaktuppgifter

Kontakta oss genom vår kundservice som nås via telefon 040-655 14 04 (öppettider finns angivna på vår hemsida vilken länkas ovan). Du kan även kontakta oss skriftligt via mejl till [email protected] eller via post till vår registrerade adress som anges i punkten ovan.

2.3 Hur vi kontaktar dig

Om vi behöver kontakta dig kommer vi att göra det via telefon eller skriftligen till den mejladress eller postadress som du angav i din order. I dessa villkor omfattar termen ”skriftligen” kontakt såväl via mejl som post.

3. HUR VI HANTERAR DIN ORDER

3.1 Vi accepterar en order när den är kontrollerad

Vårt godkännande av alla beställningar som gjorts av dig (oavsett om vi tidigare har lämnat en offert eller inte) kommer att ske när vi kontaktar dig för att acceptera beställningen. Vid denna tidpunkt kommer ett avtal att upprättas mellan dig och oss.

3.2 Ibland avvisar vi en order

Ibland avvisar vi beställningar, till exempel för att:

  • en produkt är oväntat slut i lager;
  • du befinner dig utanför våra leveransområden (som anges på vår webbplats);
  • vägen till din leveransadress är inte lämplig för tunga laster och/eller kan inte stödja leveranssättet eller bärigheten för de produkter du har beställt;
  • produkten var felaktigt prissatt av oss.

Om detta händer meddelar vi dig så snart som möjligt och återbetalar eventuella belopp du har erlagt. Du har inte rätt till ytterligare ersättning än de belopp du har erlagt på grund av avvisande av order.

3.3 Villkor som gäller för ditt avtal

Alla offerter lämnas och beställningar accepteras enligt dessa villkor. Inga andra villkor gäller för ditt avtal med oss.

4. PRISER

4.1 Order via hemsidan

För order som läggs via vår hemsida gäller följande:

  • (a) Priset visas på vår hemsida. Om du köper en produkt från vår hemsida kommer priset på produkten (som inkluderar moms) att vara det pris som anges på beställningssidorna när du gjorde din beställning. Vi vidtar alla rimliga försiktighetsåtgärder för att säkerställa att priset på produkten som rekommenderas till dig är korrekt.
  • (b) Vad händer om vi angett fel pris. Om produktens korrekta pris vid ditt beställningsdatum är lägre än vårt angivna pris vid beställningsdatumet, kommer vi att debitera det lägre beloppet. Om produktens korrekta pris vid ditt beställningsdatum är högre än det pris som du har angett, kommer vi att kontakta dig innan vi accepterar din beställning. Om vi accepterar och behandlar din beställning där ett prissättningsfel är uppenbart och rimligen kunde ha erkänts av dig som felaktigt, kan vi komma att häva avtalet, återbetala eventuella belopp du har betalat och kräva att varorna returneras.

4.2 Fraktkostnader

Vi tillhandahåller gratis leverans inom Sverige för alla beställningar över 1990 SEK. För beställningar under 1990 SEK är fraktkostnaden 249 SEK.

För de flesta beställningar visas fraktkostnaden under beställningsprocessen. Ett undantag är om din leveransadress är på en ö utan fast vägförbindelse. Vi meddelar dig kostnaden efter att du lagt din beställning. Kontakta vår kundservice enligt avsnitt 2.2 om du vill ha en uppskattning i förväg.

5. BETALNING

5.1 Hur och när betalning ska ske

(a) När du genomför en beställning via vår hemsida kommer du att bli ombedd att välja din betalningsmetod och ange relevant betalningsinformation under beställningsprocessen. Vi accepterar betalning med de metoder som anges i tabellen nedan.

(b) Om du köper produkter efter att vi har lämnat en offert skickar vi dig en orderbekräftelse som du sedan kan betala med någon av betalningsmetoderna som anges nedan.

(c) För att kunna leverera er order under önskad leveransvecka kommer vi behöva er betalning senast 3 veckor innan planerad leverans.

Betalningsmetod När belopp debiteras
Konto eller kreditkort Belopp debiteras i samband med att vi accepterar din order.
PayPal När du väljer att betala med PayPal, kommer du att omdirigeras till PayPals webbplats för att slutföra betalningen. Beloppet debiteras i samband med att vi accepterar din order. Du kan betala med ditt PayPal-saldo, kopplat bankkonto eller kort via ditt PayPal-konto. För att använda PayPal behöver du ett aktivt konto hos PayPal. Betalningen sker säkert och du omfattas av PayPals köparskydd. Läs mer om PayPals villkor via denna länk.
Betala direkt med Klarna Belopp debiteras i samband med att vi accepterar din order.
Betala senare med Klarna Du kan betala inom 30 dagar från att varorna skickats, eller välja att dela upp din betalning i delbetalningar. Läs Klarnas allmänna villkor via denna länk.
Finansiera med Klarna Du kan dela upp betalningen i månatliga avbetalningar, betala mot faktura inom 14 dagar eller använda Klarna Konto. Läs Klarnas allmänna villkor via denna länk.

5.2 Debitering vid avsaknad av information

Vi debiterar dig om du inte ger oss den information vi behöver. Vi kan komma att debitera dig ytterligare summor om:

  • (a) du inte ger oss information som vi har bett om avseende tillgänglighet för leverans, installation eller för att tillhandahålla tjänster;
  • (b) du har gett oss en felaktig leveransadress;
  • (c) förhållandena vid, eller rutten till, din leveransadress inte uppfyller de krav som vi informerar dig om i förväg (se särskilt leveranskraven som anges i avsnitt 7.3 och 7.4);
  • (d) du inte är tillgänglig för lossning av din beställning det datum du ber oss att leverera den;
  • (e) du inte gör förberedande arbete för installation, enligt överenskommelse med oss.

Till exempel kan vi behöva leverera om på ett annat fordon eller med extra arbetskraft eller omboka tjänster.

6. VÅRA PRODUKTER OCH TJÄNSTER

6.1 Produkter och ritningar kan i viss mån avvika från bilden

En produkts verkliga färg kanske inte exakt matchar den som visas på din enhet eller i vår marknadsföring, och dess förpackning kan skilja sig något. Dessutom är bilderna av manualer och ritningar som visas på vår webbplats och/eller annat marknadsföringsmaterial endast för illustrativa syften och kan skilja sig från de manualer och ritningar som gäller för din produkt. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i manualer och ritningar när som helst och positionsindikationer för montering kan variera mellan olika produkter. Den korrekta ritningen och/eller manualen för just din produkt kommer att bifogas i leveransen av din produkt och du bör endast använda den ritning och/eller manual som bifogas i din leverans.

6.2 Ditt ansvar för korrekta mått

Du ansvarar för att dina mått är korrekta. Om vi tillverkar eller levererar produkten till mått som du tillhandahåller, är du ansvarig för att se till att dessa mått är korrekta. Du kan hitta information och tips om hur du gör mätningar genom att kontakta oss på mejl eller telefonnummer som framgår av punkt 2.2.

6.3 Ansvar för förvaring efter leverans

Du ansvarar för förvaringen av produkterna efter att de har levererats. Vi ansvarar inte för skador (såsom mögelskador) som uppstår på grund av felaktig förvaring efter leverans eller efter att en byggsats har monterats. Vi tar inte heller ansvar för om produkterna försvinner eller blir stulna efter leverans.

Förvara paketet med byggsatsen på ett torrt och svalt ställe tills du påbörjar arbetet med uppbyggandet. Undvik fuktiga och uppvärmda utrymmen. Om paketet förvaras utomhus skall du skydda det mot regn och direkt solljus med en presenning. Vatten tränger in i det minsta hål och om huset utsätts för fukt skapar det förutsättningar för mögelbildning. Se också till att paketet inte kommer i direktkontakt med marken utan att det ställs plant på ett par stabila reglar. Om du packar upp paketet innan du sätter igång, se då till att stapla delarna så de ligger plant och torrt tills du ska börja bygga. Annars finns det risk för att virket vrider sig.

6.4 Spara förpackningsprotokoll och informationsbladet

Du måste behålla det förpackningsprotokoll och informationsblad som medföljer din leverans. Dokumenten anger tillverkningsdatum och normalt även namnen på de förpackare som utförde kvalitetskontrollen av din produkt innan den lämnade vårt lager. Det är viktigt att du behåller dessa eftersom informationen från dokumenten behövs vid eventuella problem med din produktleverans.

7. LEVERANS

7.1 Leveransadress

Vi levererar till den leveransadress du anger under beställningsprocessen. Observera att leverans till en adress på en ö utan fast vägförbindelse kan innebära extra fraktkostnader (se avsnitt 4.3 ovan för mer information). Om din adress ligger på en sådan ö kan du välja att leverans ska ske till hamnen på fastlandet som ligger närmast ön. Du kommer då att ansvara för att transportera produkten från hamnen till din adress och vi ansvarar inte för eventuell skada på, eller förlust av, varorna som uppstår efter att vi har levererat dem till hamnen. Du kan också låta oss hantera leveransen hela vägen ut till den slutgiltiga leveransadressen mot en extra kostnad. Till vissa öar kan vi enbart leverera er order till kaj/hamn, vänligen kontakta kundservice för mer information [email protected]. Om du skickar en beställning till en plats som vi inte kan leverera till, kommer vi att avvisa din beställning och återbetala alla inbetalda belopp.

7.2 Leveranstid

(a) Tänk på att den vecka du väljer i kassan inte är en bekräftad leveransvecka, utan endast ett önskemål. Storehaus kommer att bekräfta en beräknad leveransvecka under beställningsprocessen.

7.3 Krav för leverans

  • (a) Hur vi kommer att leverera produkter. Vårt leveransfordon kommer att köra så nära din leveransadress som möjligt för att utföra din leverans. Vi kommer inte att kunna frakta in godset till din fastighet och avlastning vid leverans innefattar i allmänhet att godset lossas från transportfordonet till en plats inom räckhåll för transportfordonet.
  • (b) Leveranssätt. Vi levererar din order med hjälp av lastbil med bakgavellyft och lossning med palldomkraft. Våra bilar kör så nära din leveransadress som möjligt, vi erbjuder inte inbärning. Chauffören bedömer var godset kan levereras.
  • (c) Leverans med bakgavellyft. Storlek på lastbil för denna typ av leverans: 13 meter x 2,75 meter x 4,5 meter – 26 ton. Produkter som levereras med baklyft kan vi inte lossa på vägar eller uppfarter som är ojämna, till exempel grusvägar, skogsvägar, singelvägar eller uppfarter med lutning. Detta beror på storleken och tyngden hos våra produkter. Lossning kommer att ske med handtruck.

7.4 Bekräfta att din leveransadress uppfyller kraven för leverans

Vi kommer att informera dig innan du skickar din beställning vilka villkor som krävs för att vi ska kunna leverera produkten till dig. Genom att skicka din beställning bekräftar du att:

  • (a) Om tillämpligt, du har erhållit alla nödvändiga tillstånd från relevant(a) vägförening(er) eller myndigheter för leverans av de produkter du har beställt;
  • (b) Din leveransadress uppfyller leveranskraven för produkten du har beställt (enligt avsnitt 7.3(c) och/eller 7.3(d), beroende på vad som är tillämpligt – vi kommer också att meddela dig om dessa krav under beställningsprocessen).

7.5 Ej mottagna varor

Om du inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen av din beställning eller om leveransplatsen inte är tillgänglig för transportören debiteras du för de kostnader som uppstår för en så kallad bomkörning. Detta innebär kostnader som uppkommit för Storehaus i samband med leverans eller retur av din order. Observera att dessa kostnader kan bli omfattande, i vissa fall upp till 10 000 kr. Skulle ni vilja att vi kör ut produkten ytterligare en gång, förbehåller vi oss rätten att ta betalt för de faktiska kostnaderna, även om den första leveransen var gratis.

Mejla eller ring Storehaus via [email protected] alternativt, telefonnummer 040-655 14 04 för prisuppgift.

Vid vissa leveranser förbehåller sig Storehaus även rätten att leverera din order på lämplig närliggande plats om leverans ej kan ske vid bekräftad leveransplats. Exempel på situationer kan vara följande:

  • Ni angav fel adress för leverans.
  • Adressen är inte tillgänglig.
  • Adressen kan inte nås säkert.
  • Bilen kan inte ta sig fram på vägen på grund av vägförhållanden.
  • Mottagaren är inte anträffbar vid leverans utan att en tidigare överenskommelse har gjorts.

7.6 Mottagandet av order

Innan ni kvitterat ut er leverans ska ni kontrollera om det finns några synliga fel eller skador. Om sådana förekommer behöver ni ta bilder från olika vinklar och meddela oss snarast dock senast inom två veckor efter att leverans har skett. Som kund behöver ni inte ta kontakt med fraktbolaget, detta gör Storehaus.

7.7 Förseningar på grund av händelser bortom vår kontroll

Storehaus kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför Storehaus kontroll, såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, pandemi, epidemi, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.

Om vår leverans av din produkt försenas på grund av en omständighet bortom vår kontroll kontaktar vi dig så snart som möjligt för att meddela dig om förseningen. Vi kompenserar dig inte för eventuella förseningar men om förseningen sannolikt blir betydande kan du kontakta vår kundtjänst: på 040-655 14 04 eller genom att skriva till oss på [email protected] för att avsluta avtalet och få en återbetalning för alla produkter du har betalat för i förskott, men inte fått (minus rimliga kostnader som vi redan har haft).

7. LEVERANS

8. ÅNGERRÄTT

8.1 Laglig grund för ångerrätt

Vid köp av varor från oss har du som konsument på sätt som lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp (ångerrätt). Du kan dock inte ändra dig under vissa omständigheter, inklusive beställning för:

  • (a) tjänster som du uttryckligen har bett oss att utföra inom 14-dagars ångerfristen. Om du avbryter efter att vi har startat tjänsterna måste du betala oss för de tjänster som tillhandahålls fram till den tidpunkt då du berättar att du har ändrat dig;
  • (b) varor som är gjorda enligt dina specifikationer eller är en färdigmonterad byggnad;
  • (c) varor som efter leverans sammanblandas eller infogats med en annan vara på ett sådan sätt att varorna inte kan skiljas från varandra.

8.2 Deadline för att ändra dig

Om du vill ångra ditt köp måste du meddela oss senast 14 dagar efter dagen då vi levererar din produkt, om det är varor (t.ex. ett trähus). Om varorna är uppdelade i flera leveranser över olika dagar, löper perioden från dagen efter sista leveransen av dessa varor.

Du ansvarar för returfrakten i enlighet med punkt 8.4.

8.3 Hur du meddelar att du ångrat dig

För att meddela oss att du vill ändra dig kan du kontakta vår kundtjänst på 040-655 14 04 eller genom att skriva till oss på [email protected]

8.4 Returer sker på egen bekostnad

Du måste returnera produkten på egen bekostnad. Om din produkt är varor (t.ex. ett växthus, bastu eller trädgårdsrum) måste du returnera den till oss inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du har ändrat dig. Du kan skicka tillbaka produkten till oss på:

BLRT Transiit, Kopli 103, 11712 Tallinn, Estland

med hjälp av en etablerad leveranstjänst. Om du gör detta bör du behålla ett kvitto eller andra bevis från leveranstjänsten som styrker att du har skickat det och när du skickat det. Om du inte gör detta och vi inte får varorna alls eller inom rimlig tid återbetalar vi dig inte kostnaden.

För hjälp med returer, inklusive våra hämtningsarrangemang för varor som inte kan skickas, kan du kontakta vår kundtjänst på 0200 – 120 310 eller genom att skriva till oss på [email protected].

I de fall returer bokas av oss har vi full kontroll på returflöden och minimerar skador samt borttappade paket. På detta sätt kan vi erbjuda en smidig returupplevelse åt dig.

Returfrakten varierar beroende på produkt, postnummer och vikt. Nedan är riktlinjer för kostnader för returfrakt. På vissa varor kan returhanteringskostnad tas ut för att hantera returen. Returhanteringskostnad är kostnader som uppstår för att hantera returen såsom administrativa kostnader och plock- och hanteringskostnad. Observera att priserna nedan är ungefärliga och endast indikativa. Information kring returprocessen och hur mycket din retur kostar kan erhållas från oss för det fall retur bokas genom oss enligt ovan.

8.5 Om du använt eller skadat en produkt du returnerat

Vi minskar din återbetalning om du har använt eller skadat en produkt. Om du hanterar produkten på ett sätt som inte skulle vara acceptabelt i butik minskar vi din återbetalning i proportion till produktens minskade värde. Vi minskar till exempel din återbetalning om produktens skick inte är "som ny", förpackningen är skadad eller om tillbehör saknas. Du kommer också att ansvara för eventuella skador som uppstår under transporten av returnerade varor (såvida vi inte har hämtat varorna från dig). I vissa fall uteblir återbetalning helt och hållet, som en följd av att produkten hanterats på ett felaktigt sätt.

8.6 Villkor för återbetalning

Om din produkt är en tjänst eller varor som inte har levererats eller som vi hämtar från dig, återbetalar vi dig så snart som möjligt och inom 14 dagar efter att du har meddelat oss att du har ändrat dig. Om din produkt är varor som du skickar tillbaka till oss, återbetalar vi dig inom 14 dagar efter att vi mottagit dem från dig (eller mottagit bevis för att du har skickat dem till oss). Vi återbetalar dig med den metod du använde för betalningen. Vi tar ingen avgift för återbetalningen.

7. LEVERANS

8. ÅNGERRÄTT

11. NÄR VI KAN SÄGA UPP VÅRT AVTAL MED DIG

Vi kan häva vårt avtal med dig för en produkt och kräva eventuell ersättning om:

  • (a) du inte betalar din faktura till oss när den förfaller och du fortfarande inte har betalat efter 30 dagar efter att vi påmint dig om att betalningen är förfallen;
  • (b) du inte, inom rimlig tid efter det att vi har bett om det, förser oss med information, samarbete eller åtkomst som vi behöver för att tillhandahålla produkten;
  • (c) du inte, inom rimlig tid, tillåter oss att leverera produkten till dig.

12. FÖRLUST SOM ORSAKAS AV OSS ELLER VÅRA PRODUKTER

12.1 Undantag från ansvar

Vi ansvarar för skador som orsakas av att vi bryter mot avtalet, förutsatt att orsaken till skadan inte ligger utanför vår kontroll. Ansvar gäller inte om:

  • (a) händelsen inte skäligen kunde förutses vid köpet, och
  • (b) följderna inte skäligen kunde undvikas eller hanteras.

Vi ansvarar inte för förluster som uppstår i samband med näringsverksamhet eller yrkesmässig användning av produkten.

13. HANTERING AV PERSONUPPGIFTER OCH UPPFÖRANDEKOD

Vi använder dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy samt cookiepolicy.
Du kommer åt vår personuppgiftspolicy med cookiepolicy här.

14. TVISTER

14.1 Tvistelösning vid allmän domstol

Dessa villkor omfattas av svensk lagstiftning och vid tvist kan åtal väckas mot oss vid allmän domstol. För den händelse att vi har ett anspråk mot dig kan vi väcka talan mot dig vid allmän domstol.

14.2 Allmänna Reklamationsnämnden

Om du efter kontakten med kundservice fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för klagomål och tvistelösning. ARN är ett alternativt tvistlösningsorgan som Storehaus har åtagit sig att lösa tvister genom och Storehaus har som policy att följa ARN:s rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm

Information om hur du upprättar en anmälan hittar du på arn.se/om-arn/anmalan.
Du har även möjlighet att använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr.

15. ÖVRIGA VILLKOR SOM GÄLLER FÖR DITT AVTAL MED OSS

15.1 Vår överlåtelse av avtalet

Vi kan överföra vårt avtal med dig, så att en annan organisation ansvarar för att leverera din produkt. Vi kommer att meddela dig skriftligen om detta händer och vi kommer att säkerställa att överföringen inte påverkar dina rättigheter enligt avtalet.

15.2 Din överlåtelse av avtalet

Du kan bara överlåta ditt avtal med oss till någon annan om vi lämnar vårt samtycke. Vi kan neka en sådan begäran från dig om det finns skäl att tro att den avsedda personen inte kommer kunna uppfylla skyldigheterna enligt detta kontrakt, inklusive betalning.

15.3 Avtalsparter

Ingen annan har några rättigheter enligt detta avtal. Detta avtal är mellan dig och oss. Ingen annan kan genomdriva det och ingen av oss kommer att behöva be någon annan att skriva under på att häva eller ändra det.

15.4 Ogiltigförklaring av domstol

Om en domstol ogiltigförklarar en del av detta avtal kommer resten av det fortfarande att gälla. Om en domstol eller annan myndighet beslutar att vissa av dessa villkor är olagliga, kommer resterande villkor att fortsätta att gälla.

15.5 Genomdrivande av förpliktelse

Även om vi dröjer med att verkställa detta avtal, förbehåller vi oss rätten att verkställa det senare. I händelse av att du inte fullgjort en förpliktelse (som att betala) eller om du gör något som du inte får göra, kommer vi att verkställa avtalet snarast möjligt.