,
Senast reviderad: 2025-06-18
Dessa allmänna villkor (”villkor”) avser förutsättningarna under vilka Storehaus (”vi” eller ”oss”) tillhandahåller produkter till dig (inklusive produkter som du beställer via vår hemsida https://www.storehaus.se/). Dessa villkor gäller för leverans av varor (tillsammans ”produkt” eller ”produkter”) utom där villkoren specifikt anger annorlunda. Villkoren gäller endast för konsumenter och inte för köp utförda av företag. Till undvikande av missförstånd gäller inte konsumentköplagen (2022:260) eller lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler för köp gjorda av företag. Till företag räknas även enskild firma.
Läs dessa villkor noggrant innan du beställer från oss. Dessa villkor berättar vilka vi är, hur vi kommer att tillhandahålla produkter till dig, hur du och vi kan ändra eller avsluta detta avtal, vad du ska göra om det finns ett problem samt annan viktig information.
Vi kan komma att uppdatera våra allmänna villkor (men de villkor som gäller för din beställning kommer att vara den version som var gällande vid det datum då du skickade beställningen). Den senaste versionen av dessa villkor kommer att finnas tillgänglig på vår webbplats på https://www.storehaus.se/allmanna-villkor/i/132793649/. Efter lagd beställning skickas väsentlig information ut till dig skriftligen.
Storehaus ägs och drivs av Polhus AB, med org.nr 556624-0296, ett bolag registrerat i Sverige med adress på Djäknegatan 31, 211 35 Malmö. Vi designar och säljer träförråd.
Kontakta oss genom vår kundservice som nås via telefon 040-655 14 04 (öppettider finns angivna på vår hemsida vilken länkas ovan). Du kan även kontakta oss skriftligt via mejl till [email protected] eller via post till vår registrerade adress som anges i punkten ovan.
Om vi behöver kontakta dig kommer vi att göra det via telefon eller skriftligen till den mejladress eller postadress som du angav i din order. I dessa villkor omfattar termen ”skriftligen” kontakt såväl via mejl som post.
Vårt godkännande av alla beställningar som gjorts av dig (oavsett om vi tidigare har lämnat en offert eller inte) kommer att ske när vi kontaktar dig för att acceptera beställningen. Vid denna tidpunkt kommer ett avtal att upprättas mellan dig och oss.
Ibland avvisar vi beställningar, till exempel för att:
Om detta händer meddelar vi dig så snart som möjligt och återbetalar eventuella belopp du har erlagt. Du har inte rätt till ytterligare ersättning än de belopp du har erlagt på grund av avvisande av order.
Alla offerter lämnas och beställningar accepteras enligt dessa villkor. Inga andra villkor gäller för ditt avtal med oss.
För order som läggs via vår hemsida gäller följande:
Vi tillhandahåller gratis leverans inom Sverige för alla beställningar över 1990 SEK. För beställningar under 1990 SEK är fraktkostnaden 249 SEK.
För de flesta beställningar visas fraktkostnaden under beställningsprocessen. Ett undantag är om din leveransadress är på en ö utan fast vägförbindelse. Vi meddelar dig kostnaden efter att du lagt din beställning. Kontakta vår kundservice enligt avsnitt 2.2 om du vill ha en uppskattning i förväg.
(a) När du genomför en beställning via vår hemsida kommer du att bli ombedd att välja din betalningsmetod och ange relevant betalningsinformation under beställningsprocessen. Vi accepterar betalning med de metoder som anges i tabellen nedan.
(b) Om du köper produkter efter att vi har lämnat en offert skickar vi dig en orderbekräftelse som du sedan kan betala med någon av betalningsmetoderna som anges nedan.
(c) För att kunna leverera er order under önskad leveransvecka kommer vi behöva er betalning senast 3 veckor innan planerad leverans.
Betalningsmetod | När belopp debiteras |
---|---|
Konto eller kreditkort | Belopp debiteras i samband med att vi accepterar din order. |
PayPal | När du väljer att betala med PayPal, kommer du att omdirigeras till PayPals webbplats för att slutföra betalningen. Beloppet debiteras i samband med att vi accepterar din order. Du kan betala med ditt PayPal-saldo, kopplat bankkonto eller kort via ditt PayPal-konto. För att använda PayPal behöver du ett aktivt konto hos PayPal. Betalningen sker säkert och du omfattas av PayPals köparskydd. Läs mer om PayPals villkor via denna länk. |
Betala direkt med Klarna | Belopp debiteras i samband med att vi accepterar din order. |
Betala senare med Klarna | Du kan betala inom 30 dagar från att varorna skickats, eller välja att dela upp din betalning i delbetalningar. Läs Klarnas allmänna villkor via denna länk. |
Finansiera med Klarna | Du kan dela upp betalningen i månatliga avbetalningar, betala mot faktura inom 14 dagar eller använda Klarna Konto. Läs Klarnas allmänna villkor via denna länk. |
Vi debiterar dig om du inte ger oss den information vi behöver. Vi kan komma att debitera dig ytterligare summor om:
Till exempel kan vi behöva leverera om på ett annat fordon eller med extra arbetskraft eller omboka tjänster.
En produkts verkliga färg kanske inte exakt matchar den som visas på din enhet eller i vår marknadsföring, och dess förpackning kan skilja sig något. Dessutom är bilderna av manualer och ritningar som visas på vår webbplats och/eller annat marknadsföringsmaterial endast för illustrativa syften och kan skilja sig från de manualer och ritningar som gäller för din produkt. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i manualer och ritningar när som helst och positionsindikationer för montering kan variera mellan olika produkter. Den korrekta ritningen och/eller manualen för just din produkt kommer att bifogas i leveransen av din produkt och du bör endast använda den ritning och/eller manual som bifogas i din leverans.
Du ansvarar för att dina mått är korrekta. Om vi tillverkar eller levererar produkten till mått som du tillhandahåller, är du ansvarig för att se till att dessa mått är korrekta. Du kan hitta information och tips om hur du gör mätningar genom att kontakta oss på mejl eller telefonnummer som framgår av punkt 2.2.
Du ansvarar för förvaringen av produkterna efter att de har levererats. Vi ansvarar inte för skador (såsom mögelskador) som uppstår på grund av felaktig förvaring efter leverans eller efter att en byggsats har monterats. Vi tar inte heller ansvar för om produkterna försvinner eller blir stulna efter leverans.
Förvara paketet med byggsatsen på ett torrt och svalt ställe tills du påbörjar arbetet med uppbyggandet. Undvik fuktiga och uppvärmda utrymmen. Om paketet förvaras utomhus skall du skydda det mot regn och direkt solljus med en presenning. Vatten tränger in i det minsta hål och om huset utsätts för fukt skapar det förutsättningar för mögelbildning. Se också till att paketet inte kommer i direktkontakt med marken utan att det ställs plant på ett par stabila reglar. Om du packar upp paketet innan du sätter igång, se då till att stapla delarna så de ligger plant och torrt tills du ska börja bygga. Annars finns det risk för att virket vrider sig.
Du måste behålla det förpackningsprotokoll och informationsblad som medföljer din leverans. Dokumenten anger tillverkningsdatum och normalt även namnen på de förpackare som utförde kvalitetskontrollen av din produkt innan den lämnade vårt lager. Det är viktigt att du behåller dessa eftersom informationen från dokumenten behövs vid eventuella problem med din produktleverans.
Vi levererar till den leveransadress du anger under beställningsprocessen. Observera att leverans till en adress på en ö utan fast vägförbindelse kan innebära extra fraktkostnader (se avsnitt 4.3 ovan för mer information). Om din adress ligger på en sådan ö kan du välja att leverans ska ske till hamnen på fastlandet som ligger närmast ön. Du kommer då att ansvara för att transportera produkten från hamnen till din adress och vi ansvarar inte för eventuell skada på, eller förlust av, varorna som uppstår efter att vi har levererat dem till hamnen. Du kan också låta oss hantera leveransen hela vägen ut till den slutgiltiga leveransadressen mot en extra kostnad. Till vissa öar kan vi enbart leverera er order till kaj/hamn, vänligen kontakta kundservice för mer information [email protected]. Om du skickar en beställning till en plats som vi inte kan leverera till, kommer vi att avvisa din beställning och återbetala alla inbetalda belopp.
(a) Tänk på att den vecka du väljer i kassan inte är en bekräftad leveransvecka, utan endast ett önskemål. Storehaus kommer att bekräfta en beräknad leveransvecka under beställningsprocessen.
Vi kommer att informera dig innan du skickar din beställning vilka villkor som krävs för att vi ska kunna leverera produkten till dig. Genom att skicka din beställning bekräftar du att:
Om du inte är anträffbar vid den överenskomna leveransen av din beställning eller om leveransplatsen inte är tillgänglig för transportören debiteras du för de kostnader som uppstår för en så kallad bomkörning. Detta innebär kostnader som uppkommit för Storehaus i samband med leverans eller retur av din order. Observera att dessa kostnader kan bli omfattande, i vissa fall upp till 10 000 kr. Skulle ni vilja att vi kör ut produkten ytterligare en gång, förbehåller vi oss rätten att ta betalt för de faktiska kostnaderna, även om den första leveransen var gratis.
Mejla eller ring Storehaus via [email protected] alternativt, telefonnummer 040-655 14 04 för prisuppgift.
Vid vissa leveranser förbehåller sig Storehaus även rätten att leverera din order på lämplig närliggande plats om leverans ej kan ske vid bekräftad leveransplats. Exempel på situationer kan vara följande:
Innan ni kvitterat ut er leverans ska ni kontrollera om det finns några synliga fel eller skador. Om sådana förekommer behöver ni ta bilder från olika vinklar och meddela oss snarast dock senast inom två veckor efter att leverans har skett. Som kund behöver ni inte ta kontakt med fraktbolaget, detta gör Storehaus.
Storehaus kan inte hållas ansvarigt för olägenheter som uppstår på grund av omständigheter utanför Storehaus kontroll, såsom krig, krigsliknande händelser, uppror och oroligheter, extrema väderförhållanden, avbrott i allmänna förbindelser, pandemi, epidemi, allmän varubrist, export- och importrestriktioner, laglig reglering eller annat påbud av myndighet i Sverige eller utlandet, strejk, lockout, blockad eller annat arbetshinder, eldsvåda, explosion eller annan olyckshändelse.
Om vår leverans av din produkt försenas på grund av en omständighet bortom vår kontroll kontaktar vi dig så snart som möjligt för att meddela dig om förseningen. Vi kompenserar dig inte för eventuella förseningar men om förseningen sannolikt blir betydande kan du kontakta vår kundtjänst: på 040-655 14 04 eller genom att skriva till oss på [email protected] för att avsluta avtalet och få en återbetalning för alla produkter du har betalat för i förskott, men inte fått (minus rimliga kostnader som vi redan har haft).
Vid köp av varor från oss har du som konsument på sätt som lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp (ångerrätt). Du kan dock inte ändra dig under vissa omständigheter, inklusive beställning för:
Om du vill ångra ditt köp måste du meddela oss senast 14 dagar efter dagen då vi levererar din produkt, om det är varor (t.ex. ett trähus). Om varorna är uppdelade i flera leveranser över olika dagar, löper perioden från dagen efter sista leveransen av dessa varor.
Du ansvarar för returfrakten i enlighet med punkt 8.4.
För att meddela oss att du vill ändra dig kan du kontakta vår kundtjänst på 040-655 14 04 eller genom att skriva till oss på [email protected]
Du måste returnera produkten på egen bekostnad. Om din produkt är varor (t.ex. ett växthus, bastu eller trädgårdsrum) måste du returnera den till oss inom 14 dagar efter att du meddelat oss att du har ändrat dig. Du kan skicka tillbaka produkten till oss på:
BLRT Transiit, Kopli 103, 11712 Tallinn, Estland
med hjälp av en etablerad leveranstjänst. Om du gör detta bör du behålla ett kvitto eller andra bevis från leveranstjänsten som styrker att du har skickat det och när du skickat det. Om du inte gör detta och vi inte får varorna alls eller inom rimlig tid återbetalar vi dig inte kostnaden.
För hjälp med returer, inklusive våra hämtningsarrangemang för varor som inte kan skickas, kan du kontakta vår kundtjänst på 0200 – 120 310 eller genom att skriva till oss på [email protected].
I de fall returer bokas av oss har vi full kontroll på returflöden och minimerar skador samt borttappade paket. På detta sätt kan vi erbjuda en smidig returupplevelse åt dig.
Returfrakten varierar beroende på produkt, postnummer och vikt. Nedan är riktlinjer för kostnader för returfrakt. På vissa varor kan returhanteringskostnad tas ut för att hantera returen. Returhanteringskostnad är kostnader som uppstår för att hantera returen såsom administrativa kostnader och plock- och hanteringskostnad. Observera att priserna nedan är ungefärliga och endast indikativa. Information kring returprocessen och hur mycket din retur kostar kan erhållas från oss för det fall retur bokas genom oss enligt ovan.
Vi minskar din återbetalning om du har använt eller skadat en produkt. Om du hanterar produkten på ett sätt som inte skulle vara acceptabelt i butik minskar vi din återbetalning i proportion till produktens minskade värde. Vi minskar till exempel din återbetalning om produktens skick inte är "som ny", förpackningen är skadad eller om tillbehör saknas. Du kommer också att ansvara för eventuella skador som uppstår under transporten av returnerade varor (såvida vi inte har hämtat varorna från dig). I vissa fall uteblir återbetalning helt och hållet, som en följd av att produkten hanterats på ett felaktigt sätt.
Om din produkt är en tjänst eller varor som inte har levererats eller som vi hämtar från dig, återbetalar vi dig så snart som möjligt och inom 14 dagar efter att du har meddelat oss att du har ändrat dig. Om din produkt är varor som du skickar tillbaka till oss, återbetalar vi dig inom 14 dagar efter att vi mottagit dem från dig (eller mottagit bevis för att du har skickat dem till oss). Vi återbetalar dig med den metod du använde för betalningen. Vi tar ingen avgift för återbetalningen.
Vi kan häva vårt avtal med dig för en produkt och kräva eventuell ersättning om:
Vi ansvarar för skador som orsakas av att vi bryter mot avtalet, förutsatt att orsaken till skadan inte ligger utanför vår kontroll. Ansvar gäller inte om:
Vi ansvarar inte för förluster som uppstår i samband med näringsverksamhet eller yrkesmässig användning av produkten.
Vi använder dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy samt cookiepolicy.
Du kommer åt vår personuppgiftspolicy med cookiepolicy här.
Dessa villkor omfattas av svensk lagstiftning och vid tvist kan åtal väckas mot oss vid allmän domstol. För den händelse att vi har ett anspråk mot dig kan vi väcka talan mot dig vid allmän domstol.
Om du efter kontakten med kundservice fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) för klagomål och tvistelösning. ARN är ett alternativt tvistlösningsorgan som Storehaus har åtagit sig att lösa tvister genom och Storehaus har som policy att följa ARN:s rekommendationer.
Allmänna ReklamationsnämndenInformation om hur du upprättar en anmälan hittar du på arn.se/om-arn/anmalan.
Du har även möjlighet att använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: https://ec.europa.eu/consumers/odr.
Vi kan överföra vårt avtal med dig, så att en annan organisation ansvarar för att leverera din produkt. Vi kommer att meddela dig skriftligen om detta händer och vi kommer att säkerställa att överföringen inte påverkar dina rättigheter enligt avtalet.
Du kan bara överlåta ditt avtal med oss till någon annan om vi lämnar vårt samtycke. Vi kan neka en sådan begäran från dig om det finns skäl att tro att den avsedda personen inte kommer kunna uppfylla skyldigheterna enligt detta kontrakt, inklusive betalning.
Ingen annan har några rättigheter enligt detta avtal. Detta avtal är mellan dig och oss. Ingen annan kan genomdriva det och ingen av oss kommer att behöva be någon annan att skriva under på att häva eller ändra det.
Om en domstol ogiltigförklarar en del av detta avtal kommer resten av det fortfarande att gälla. Om en domstol eller annan myndighet beslutar att vissa av dessa villkor är olagliga, kommer resterande villkor att fortsätta att gälla.
Även om vi dröjer med att verkställa detta avtal, förbehåller vi oss rätten att verkställa det senare. I händelse av att du inte fullgjort en förpliktelse (som att betala) eller om du gör något som du inte får göra, kommer vi att verkställa avtalet snarast möjligt.